گزارش تخصصی دبیر ادبیات فارسی: برطرف سازی ضعف دانش آموزان پایه یازدهم در درس فنون ادبی 2
دسته بندي :
گوناگون »
دیگر
بصورت ورد و قابل ویرایش
تعداد صفحات: 27 صفحه
فهرست مطالب
عنوان.................................................................................صفحه
چکیده
نکات کلیدی :
مقدمه:
تعریف و طرح مساله
بیان وضع موجود
اهداف پژوهش :
هدف اصلی :
اهداف جزئی :
سوالات پژوهش :
مقایسه با وضع مطلوب :
جمع آوری اطلاعات
الف – مشاهده :
ب- گرفتن آزمون عملکردی :
نمودار نمرات دانش آموزان :
ج – مصاحبه با مربی پرورشی و مدیر مدرسه :
د – پرسشنامه به دانش آموازن
د) مطالعات کتابخانه ای و پیشینه پژوهش
- روش تدریس به شیوه بحث گروهی:
روش تدریس مشارکتی و روشهای اجرای آن:
تجزیه تحلیل و تفسیر داده ها:
انتخاب راه جدید به صورت موقت:
اجرای طرح راه جدید و نظارت بر آن:
روش تدریس بحث گروهی
مرحله اول: آمادگی و برنامه ریزی
1- انتخاب موضوع :
2- فراهم کردن زمینه های مشترک:
3- تعیین نحوه آرایش شبکه های ارتباطی:
مرحله دوم: روش اجرای بحث گروهی
1- وظایف معلم در روش بحث گروهی
2- وظایف شاگردان در جریان بحث گروه
استفاده از روش تدریس مشارکتی :
مراحل اجرای تدریس مشارکتی :
ارزیابی بعد از اجرا
الف – مشاهده :
ب- گرفتن آزمون عملکردی :
نمودار نمرات بعد از اجرای طرح :
ج – مصاحبه با مربی پرورشی و مدیر مدرسه بعد اجرای طرح :
ارزشیابی تاثیر اقدام جدید و تعیین اعتبار آن:
مزایای اجرای طرح :
نقاط قوت :
نقاط ضعف
نتيجه گيري
پیشنهادها:
فهرست منابع:
چکیده
درس علوم و فنون ادبی یکی از مهم ترین درس های رشته علوم انسانی می باشد وضعف یادگیری در این درس سبب ضعف در پایه های بالاتر می شود .
امروز می بینیم که بیشتر فعالیت های یادگیری از طریق همیاری ترغیب می شود. زمینه ی دانشی و عاطفی و اجتماعی به هم پیوند می خورند و جنبه های گوناگون شخصیت فراگیرندگان مورد تایید قرار می گیرند.
آشکار است که دانش آموزان بدون مشارکت و فعالیت نمی توانند در جریان فرایند یادگیری قرار بگیرند و بهره ای از آموزش نمی برند.
اینجانب در مدتی که از سال تحصیلی می گذشت مشاهده می کردم که دانش آموزانم در کلاس درس علوم و فنون ادبی 2 یازدهم مشارکتی از خودشان نشان نمی دادند.آنها به تنهایی هرکدام تکالیف خود را انجام می دادند . آنها در کلاس بی نظم بودند و علاقه ای به درس نداشتند . با دیدن این مشکلات تصمیم گرفتم تا شیوه هایی را در کلاس به کار گیرم تا از طریق آن بتوانم روحیه همکاری را بین دانش آموزان در سرکلاس درس علوم و فنون ادبی افزایش دهم . پس از مطالعه و بررسی اسناد و مدارک موجود و گردآوری اطلاعات از دانش آموزان و همکاران بر آن شدم تا با استفاده از روشهای تدریس گروهی و مشارکتی روحیه همکاری آنها را برای یادگیری بیشتر افزایش دهم . با اجرای این طرح و نتایج حاصل از ارزشیابی اقدام جدید و تعیین اعتبار آن روند خوبی در مشارکت و فعالیت دانش آموزان در درس علوم و فنون ادبی 2 و در ارتقاء یادگیری در آنها مشاهده کردم.
نکات کلیدی :
دانش آموزان – روش های تدریس مشارکتی و گروهی – ارتقاء یادگیری - راهکارها